Çinliler yapamadı, Türk firmasına yöneldi
Afrika’nın Sahil denilen batı ve orta kesiminde yaşanan darbe süreçleri, yeni bir askeri ve siyasi krizi de beraberinde getirdi. Rus paralı askerleri; Wagner’in darbeyle gelen Nijer ve Burkina Faso gibi yönetimlerle işbirliği yapması da kıtadaki güvenlik kaygılarını artırıyor.
Başta Nijerya olmak üzere bazı ülkeler demokrasiye davette bulunsa da gelinen nokta bölgeyi adeta diken üstünde bıraktı. Afrika’nın orta kesiminde bu süreç yaşanırken, bölgenin kalkınmasına yönelik projeler de devam ediyor. Bunlardan en değerlisi Uganda tarihinin en değerli demiryolu ulaşım projesidir.
Dünya Gazetesi’nden Kerim Ülker’in haberine göre; Çin’in Çin Limanı Mühendislik Şirketi’nin (CHEC) 8 yıl önce üstlendiği Uganda ile Kenya’yı birbirine bağlayan 2,2 milyar dolarlık demiryolu projesi bu yılın başında iptal edilmişti. Çinli şirketin finansman nedeniyle vazgeçtiği Makala-Kampala demiryolu inşaatı projesi için Türk inşaat şirketi Yapı Merkezi ile temasa geçildi. Afrika’da bu alanda 6 milyar dolarlık iş üstlenen Yapı Merkezi’nin üstleneceği proje için geçtiğimiz günlerde Uganda ve Kenya ortak karar aldı.
AFRİKA’DA TAMAMLANAN DEV PROJELER
Uganda ve Kenya yönetimi, hem sınırı düzene sokmak hem de Kuzey Koridoru’nu Tanzanya’nın Merkez Koridoru ile rekabet edebilir hale getirmek için ortak bir bildiri yayınladı. Hattın yapımına bu yıl sonuna kadar başlayacağını açıklayan iki ülke yönetimi, finansman konusunda da birlikte hareket edecek. İki ülkenin ulaştırma bakanlarının ortaklaşa imzaladığı anlaşma ile Hint Okyanusu ile ilgili projenin finansmanı için Batılı ülkeler müzakere edilecek.
Çin’in Eximbank’ı da dahil olmak üzere farklı kredi kuruluşlarından projeye dayanak bulamayan Uganda, Afrika’da birçok demiryolunun yapımını üstlenen Türk Yapı Merkezi ile temasa geçti. Yapı Merkezi, 202 kilometrelik Dar es Salaam-Morogor 2 milyar dolara, Morogor-Makutupora 409 kilometrelik projeyle 1,9 milyar dolara, Awash Kombolcha-Hara Gebaya 390 kilometrelik projeyle 1,7 milyar dolara dev projelere imza attı. Etiyopya’da.